Центр розвитку дитини

(дошкільний навчальний заклад) №26

Меню сайту
Форма входу
Пошук
Календар
«  Жовтень 2017  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031

 

 

Інструктор з фізкультури (басейну)

Венгеренко Марія Сергіївна

освіта вища

стаж роботи 3 роки

 

                                               

 

«Як навчити дитину плавати»

Плавання, як вправа приносить велику користь гармонійному фізичному розвитку дитини. При виконанні плавальних рухів відбувається чергування роботи важливіших м’язових груп. Горизонтальне положення тіла при плаванні сприяє рівномірному пересуванню крові по судинах, що робить благотворний вплив на серцево-судинну систему. Додаткові витрати зусиль на переборювання опору води при диханні чудове розриває дихальний апарат і збільшує життєву ємність легень. Плавальні вправи сприяють росту і укріпленню кісткової тканини, росту тіла і його пропорційному розвитку. Вода разом з сонцем та повітрям – загальновизнаний засіб загартовування. Чим раніше діти розпочинають вчитися плавати, тим краще. Перше бажання дитини, як тільки вона побачить воду, познайомиться з нею ближче. Нажаль, є батьки, які спеціально утворюють всі умови для того, щоб перше знайомство з водою не відбило у дитини бажання входити в воду.

Вибір місця для навчання плаванням грає велику роль. Для навчання плаванням треба вибрати ділянку водойми з рівним твердим дном, поступово поглибленого від берегу. Велике значення має прозорість води. Коли дно добре видно дитина почуває себе певною і сміливо робить всі рухи. Крім того, прозора вода полегшує виконання цілого ряду вправ, пов’язаних з пірнанням та розглядуванням предметів на дні, що дозволяє дорослому контролювати рухи дитини під водою. Заняття бажано проводити на одному і тому ж місці: дитина звикає до навколишнього, а глибина і дно, перевірені нею самим, виключають несподіваність  і створюють упевненість в безпеці. Необхідно познайомити з деякими особливостями навчання дітей плаванню. По-перше, треба враховувати, що дитина скоріше мерзне у воді за дорослого тому, що зовнішня площа тіла дитина на один кілограм ваги приблизно у півтора раза більша за дорослого і тепловіддача його тіла значно вища. Тому перебування дітей в воді треба розумно обмежити, особливо в перші дні плавання. Температура води орієнтовно для першого плавання – 20 – 22 і досить 5 – 7 хвилин. Поступово тривалість перебування у воді збільшується і подалі треба дивитися на реакцію дитини (появи легкого охолодження – піднімає плечі, стає малорухомою, у нього з’являється «гусяча шкіра».

Під час заняття не бажано зупинятися на розучуванні однєї вправи навіть коли воно і не виходить. Треба пам’ятати, що прости рухи в воді виконуються зовсім інакше, чим на суші. Гра – самий доступний метод навчання дітей.

Гра – самий кращий засіб ознайомлення з навколишнім. Граючись, дитина готова виконувати навіть непосильну для нього роботу. Вода сама по собі – збуджувальний фактор і самий простий рух у воді може бути цікавою грою. Кожну вправу можна проводити у вигляді змагання «хто довше проковзає» або «хто краще зробить». Гра спонукає дитину до активного виконання вправ і тому рекомендується при навчанні дітей плаванню. Особливо корисно використання ігрового методу на перших заняттях. Граючи, дитина охоче йде у воду, пересуватися і виконує різні прості і знайомі йому рухи. А це дуже важливо. Перше завдання при навчанні плаванню – подолання страху води, яка в уяві дитина веде себе якось по-особливому: вона зв’язує його рухи, гальмує їх, заважає пересуванню. Граючи, дитина непомітно звикає до властивостей води. Чергуючи звичайні вправи з грою, можна скоріше навчити дитину плавати. При поясненні вправ, треба пам’ятати, що дитина краще сприйняла показ дорослого, ніж словесний опис вправи. Наприклад, при вивченні ковзання, краще сказати: «Зроби вдих ось так і зроби ось так», водночас виконуючи ковзання. Ще краще, коли ковзання виконує  одноліток дитини, який вже засвоїв цей рух. Не наказуйте дитину за невірно виконану вправу – це може викликати у нього негативне відношення до занять і до плавання взагалі. Намагайтеся розмовляти з дитиною лагідно, спокійно вказуючи йому причину невірного виконання вправи. Помилки треба виправляти поступово і послідовно: спочатку основну помилку потім менш важливі. Найбільш правильно сказати: «Правильно, добре. Тепер зроби ще раз, але добре випрямляй руки» і потім додають: «Чудово. Тепер зроби теж саме, але з’єднай руки» і так поки ковзання буде виконано правильно. Починаючи навчання слід правильно вибрати шлях, яким воно буде йти. На кожній сходинці навчання вирішуються свої завдання і перестрибувати через сходинку не можна, змінювати їх місцями теж не доцільно. На першій сходинці дитина знайомиться із властивостями води, температурою, з ділянкою водойми, на якій проводиться завдання. Дитина стає на дно, переконується, що дно рівне, вода прозора і заходить все дальше, вже на глибину і якщо у неї з’явиться бажання знайти трошки глибше, то перша сходинка подолана. На другій сходинці дитина привчається опускати голову у воду і на декілька секунд затримувати дихання. Це необхідно тому, що всі наступні вправи виконуються з опущеною в воду головою. Друга сходинка пройдена, коли дитина опускає голову в воду і спокійно утримує її до 7 – 8 сек. На третій сходинці дитина вчиться приймати найбільш горизонтальне положення тіла для пересування у воді. Діти, які раніше вже купалися і не бояться води, можуть пройти перші три сходинки на одному занятті. Четверта сходинка – дитина вчиться приймати найбільш зручніше положення тіла для просування в воді. Якщо сильно відштовхнутися від дна або від бортика басейна, то в цьому положенні тіло рухається до тих пір, поки швидкість не загальмує опір води. Ковзання – основний елемент спортивного плавання. Для того, щоб ковзання не зупинилося плавець почергове виконує гребки руками та ногами. З цією метою діти знайомляться з рухами ніг, а на шостої сходинці – з рухами рук і узгодження рухів ногами і руками. Після 6 сходинки дитина зможе плисти але тільки до першого входу. Для вдиху підніматиме голову. При цьому порушується горизонтальне положення тіла, рухи виконуються хаотично і настає зупинка. Для того, щоб дитина пливла, необхідно навчитися узгоджувати дихання з рухами рук та ніг. Для цього і призначена сьома сходинка. Навик дихання – самий складний елемент спортивного плавання. Тому вправам на дихання треба приділяти увагу вже на перших заняттях. На 2 сходинці разом з опусканням голови у воду вчити свою дитину робити видих в воду. В кожне заняття треба включати 2 – 3 вправи на дихання.

Пропонуємо вправи для першого етапу навчання.

1. В положенні сидячи, лежачи на мілкому місці у воді виконувати елементарні рухи руками: кидання камінців, повзання з місця на місце, плескання, ігри з надувними іграшками.

2. Ходьба та біг вздовж берега (глибина до колін).

3. Підстрибування вгору з падінням у воду  (глибина таж сама).

4. Стрибки вперед падінням на поверхню води (глибина до колін і вище).

5. Перехід з мілкого на більш глибоке місце. Спочатку дитина тримається за ваші руки, потім ви стаєте на глибоке місце і пропонуєте дитині підійти до вас (глибина до грудей).

6. Діставання різних предметів із дна (глибина по пояс).

7. Присідання до грудей, по шию (глибина по пояс).

Ігри

1)«Корабель» дитина знаходиться в воді. А ви з берега даєте команду:

-  Повний вперед! – дитина біжить по воді широко розмахуючи руками.

-  Тихий хід! – пересувається повільно

-  Задній хід! – рух спиною вперед.

-  Вітріло! – пересувається нечутно, крокуючи по воді.

-  На мілину! – стрибає вперед, лягаючи на воду грудьми.

-  Дати пар! – шумно видихаючи повітря, дитина пересувається  вперед  великими кроками, сильно відштовхуючись то лівою, то правою ногою.

-  Весла! – нахилившись, дитина пересувається вперед, виконує гребки руками.

- Криголам! – заклавши руки за спину і випиначи групи вперед, дитина зображує криголам, рухаючись вперед.

 

2) «Морський звір» за вашою командою дитина зображує у воді тварин:

 «крокодил» — дитина лягає на воду і пересувається по дну руками до берегу;

«рак» — в тому ж положенні рухається ногами вперед;

«краб» — теж саме, рухається боком вперед;

«жабка» — на глибині 15 – 20 см.

Підстрибуючи на двох ногах, просувається вперед, руки притиснути до ніг.

«тюлень» — лежачи на мілкому місці перевертатися з боку на бік, з руками притиснутими до ніг.

«морський котик» — теж саме, пересуватися за допомогою рук вперед.

«пінгвін» — на глибині по пояс, хитаючись з боку на бік, дитина рухається вперед, загрібаючи воду руками.

«літаюча риба» — після невеличкого боку дитина стрибає вперед і падає у воду.

«чапля» — на самому мілкому місці дитина пересувається уздовж берега, підстрибуючи на одній нозі.

 

3)    «Плавець» — дитина, нахилившись вперед, пересувається на глибині по пояс і за вашим проханням, виконує рухи руками, зображує спортивні способи плавання: дельфін, кроль, брас.

«дельфін» — виконує рухи одночасно (руки над водою).

«кроль» — поперемінні рухи руками.

«брас» — одночасні рухи під водою.

 

Вправи другої сходинки.

1. На глибині до грудей станьте навпроти дитини і візьміть її за руки. Зробіть вдих і присядьте під воду, запросіть дитину зробити так, як ви.

2. Тримаючись за руки виконуйте цю вправу по черзі. Спочатку зробіть вдих, присядьте, під водою зробіть видих – «бульбашки», станьте. Дитина повторює ваші рухи.

3. Запросіть дитину йти по дну і, нахилитися вперед, опустити обличчя у воду, одночасно виконуючи рухи руками будь – яким способом.

4. Станьте навпроти дитини, візьміть її за руку і запропонуйте присісти під воду з відкритими очима і порахувати кількість пальців на вашій руці. Ваша рука опускається під воду одночасно з занурюванням дитини.

5. В тому ж положенні опустити в воду білий камінь і запропонувати дитині дістати його, очі відкриті.

6. Занурювання голови з відкритими очима у воду дитина засвоює із задоволенням, коли використовують маску чи окуляри  для плавання.

 

Ігри

1.  «Підводний телеграф» - дитина, обличчям у воді, піднімає руку над водою і показує на пальцях кількість ударів, які вона почула під водою. Дорослий вдаряє під водою камінцями.

2.  «Телефон» - разом з дитиною присісти під воду і промовити 2 – 3 рази слово «алло». Над водою дитина говорить скільки разів ви сказали це слово. Потім те ж саме говорить дитина.

3. «Бульбашки» - зануритися в воду і злегка відхиливши голову назад, дитина малими порціями робить видих – пускає «бульбашки» і ловить їх руками.

4. «Качка пірнає» — на глибині по пояс дитина, нахилившись вперед, намагається підняти ноги вгору, спираючись руками на дно. Пірнути дістати «рибку», коли дві ноги одночасно будуть підняті на поверхню води.

5. «Жабеня» — за вашим сигналом «Щука!» — «жаба» — високо підстрибує вгору або біжить до берега. За сигналом «Качка!» — «жабенятко» біжить на глибоке місце (по груди) і ховається під воду.

 

 

 

Вправи для 3 сходинок

1. Запропонуйте дитині на глибині по пояс зробити глибокий вдих і лягти на дно. Це йому не вдається, тому що вода буде виштовхувати тіло на поверхню. Цей факт і пояснення переконують дитину в тому, що він легко може плавати на поверхні.

2. «Медуза» — запропонуйте зробити вдих і лягти на воду, вільно опускаючи руки і ноги на дно. Тіло деякий час лежать на поверхні, а потім ноги переважають і опускаються на дно.

3. «Пліт» теж саме, але виконується на спині. Дитина робить вдих, лягає спиною на воду і випрямляє руки вгору – в сторонни. Чим більше дитина буде випрямляти руки і тягнути їх вгору, тим вище ноги спливуть на поверхню води.

4.  «Стріла» — на глибині до грудей, однією рукою підтримувати дитину за тулуб, а другою поправляти положення його голови та рук. Покладіть його на воду, запропонуйте випрямити вгору руки і з’єднати ноги, відтягнути носки – лягти «стрілою». Якщо дитина виконує це впевнено, на 3 – 4 сек прибрати руки. Теж саме запропонуйте в положенні на спині.

5. «Поплавок» — на глибині по пояс, зробивши вдих, дитина спокійно лягає грудьми на воду, опускає обличчя у воду, обхоплює коліна руками «зібратися в клубок», протриматися в цьому положенні кілька секунд.

6. З положення «поплавок» перейти в положення «стріла». На третій сходинці – це основна вправа.

 

Ігри

1.«Вдарити по м’ячу» — з положення «поплавок» дитина робить видих в воду і повільно занурюється на дно.

2. «Ванька – встанька» — з положення лежачи на спині, руки витягнути за головою, зробить видих і перевести руки через сторони до ніг. Ноги поступово опустити на дно. Тіло при цьому приймає вертикальне положення.

3.«Морська зірочка» — дитина лягає на воду в положення на спині і розводить прямі руки і ноги в сторони.

4.«Дельфін» — на глибині по пояс дитина підстрибує, робить вдих і, присівши під воду, зробить видих.

При засвоєнні всіх вище перелічених вправ, дитина легко перейде до виконання спортивних способів плавання.

Архів записів
Наше опитування
Оцініть наш сайт
Всього відповідей: 10
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Вікіпедія
Час за Києвом

Domin © 2017